Bert Haanstra & Fanfare








Fanfare (Bert Haanstra, 1958, Nederland).
Het door Jan Blokker geschreven speelfilmdebuut van Haanstra is een Hollandse komedieklassieker over tweestrijd in het dorp. In de beroemde openingsscène varen koeien op een bok over het water, zoals destijds in Giethoorn de gewoonte was; boeren moesten veel moeite doen om hun vee naar de afgelegen Wieden te brengen. Bekende acteurs in de film zijn Hans Kaart, Bernard Droog, Albert Mol en Ineke Brinkman. Fanfare werd een kassucces. De film trok ruim 2,5 miljoen bezoekers, nog steeds een recordaantal voor een Nederlandse film. Nog altijd staat Fanfare op nummer 2 van best bezochte Nederlandse films aller tijden. Alleen Turks Fruit (1973) van regisseur Paul Verhoeven haalde - vijftien jaar later - hogere bezoekcijfers. Beide films zijn sindsdien uit de top-10 van cinematografische kunst niet weg te denken! Ook Paul Verhoeven gebruikte de meren en rietkragen van de Wieden als filmdecor: voor zijn kassucces Zwartboek (2007).

 

Haanstra: eerste Oscarwinnaar in Nederland
Bert Haanstra werd in Holten geboren en groeide op in het Overijsselse dorpje Goor. Hij kreeg voor zijn films en documentaires 78 onderscheidingen. Als eerste Nederlandse filmer won hij een Oscar. Voor de eveneens in 1958 gemaakte documentaire Glas - een vrije vorm van een door hem in opdracht vervaardigde bedrijfsfilm (over de Verenigde Glasfabrieken in Schiedam en Leerdam). Glas is een met internationale prijzen overladen film – Haanstra noemde het zelf een 'ballade'. O.a. een Zilveren Beer en een Oscar (met muziek van Pim Jacobs). Met veel liefde filmde hij de ambachtslieden in de glasfabriek en wat zij maken. De directors cut van Glas trok internationaal de aandacht. Het Polygoon fragment van de Oscar-uitreiking bevat ook opnamen van Haanstra’s tweede speelfilm, de geflopte film De zaak MP, met opnieuw acteur Albert Mol en producent Rudi Meyer.

 

Haanstra: anti-oorlogsfilmer
Bert Haanstra was op diverse manieren actief in het verzet. Als spionagefotograaf fotografeerde hij voor de geallieerden strategische locaties die vervolgens gebombardeerd werden. Ook voorzag hij mensen die gevaar liepen van geldige persoonsbewijzen. Als persfotograaf was Haanstra twee dagen na de bevrijding, op 7 mei 1945, ooggetuige van een bloedige aanslag op burgers in het centrum van Amsterdam. Tijdens een bevrijdingsfeest begonnen achtergebleven Duitse soldaten vanuit de Groote Club te schieten op de feestvierende bevolking op de Dam en het Rokin, waarbij 22 burgers het leven lieten en 122 gewonden vielen. De jonge Bert Haanstra legde de schokkende beelden vast.  Mensen verschuilen zich achter het draaiorgel en proberen zelfs achter lantarenpalen dekking te vinden. In het tv-programma Andere Tijden werd de aanslag gereconstrueerd, onder meer op basis van de beelden van Haanstra. Simon Carmiggelt zag in Haanstra een anti-oorlogsfilmer. Zonder het bewust te willen, schreef Carmiggelt in 1963 in de boekuitgave van Alleman, maakt Haanstra van iedere film een zachtmoedig manifest. Omdat je, na het zien van al dat dwaze menselijke gedoe, alleen maar kunt denken: 'Dit mag nooit worden vernield. Dit moet altijd zo doorgaan.'

Klik hier voor de openingspagina

+++ SLOTAKKOORD FANFARE FESTIVITEITEN IN GIETHOORN +++